Interview med Malin Persson Giolito
af marketingkonsulent Julie Danielsen
En anderledes spændingsroman
Malin Persson Giolito har skrevet en anderledes spændingsroman. Der er ingen jagt på nogen psykotisk morder eller blod over det hele. Der er blot en 18-årig pige og tvivlen om, hvad hun i virkeligheden har gjort.
Svenske Malin Persson Giolitos Størst af alt udkom tidligere på året. Det er den første af hendes bøger, der er blevet oversat til dansk. Spændingsromanen skildrer retssagen mod den unge gymnasieelev Maja, som er anklaget for at have medvirket til et skoleskyderi. Forbrydelsen er overstået, og historien er udelukkende fortalt i retssalen. Bogen er blevet en kæmpe succes og er solgt til oversættelse i 30 lande og til Netflix. Selvom Malin Giolito er glad for succesen, er hun ikke helt klar over, hvad der ligger til grund for lige præcis denne bogs succes ud over ekstremt hårdt arbejde fra hendes agent og forlag.
”Jeg ved, at en har sagt, at der er tre regler til at skrive en god roman, men ingen kender de tre regler. Og det er sådan set det. Man ved ikke, hvorfor den her har virket,” siger Malin med et lille grin.
Tab af kontrol
Størst af alt blev modtaget med meget store roser i Sverige, og Malin har svært ved at sige præcis, hvad der kan tiltale folk ved bogen, men hun har en idé om det.
”Bogen har noget originalt i den unge pige Majas stemme. Hun giver udtryk for den bekymring, vi alle har om det samfund, vi lever i. Og de udfordringer, vi møder i samfundet” forklarer Malin og fortsætter:
”Hvad er der sket med Maja? Maja er gået fra et meget privilegeret liv. Hun er en af de piger, der har det hele; udseende, intelligens, penge, en god familie, der elsker hende. Hun er gået fra at have alt til en celle i fængslet, hvor alt er taget fra hende. Hendes kontrol over, hvad hun kan have på, hvem hun kan snakke med, hvor hun kan gå hen.”
For Maja er hendes kontrol over sit eget liv smuldret mellem fingrene på hende. Og på en måde, bliver Maja, for Malin, et symbol på mennesker i det moderne samfund. Hvor kontrollen på mange måder også er forsvundet.
”Vi lever i en verden, hvor vi ikke kan kontrollere, hvad der sker. Vi kan ikke kontrollere, hvad Trump tweeter i morgen om Nordkorea, og hvordan Nordkorea svarer ham. Vi kan ikke engang kontrollere hvornår elektrikeren kommer hjem til os og reparerer vores komfur, fordi det eneste, han vil sige er, at han vil komme mellem 8 og 17. Man har en konstant følelse af ikke at være i kontrol. Det er de latterligste ting, man ikke kan kontrollere. Og de store ting. Det er alt muligt. Vi ved alting i dag. Vi kan bare ikke gøre noget ved det.”
Repræsentanter fra hele samfundet
Størst af alt er på mange måder en anderledes spændingsroman. Modsat mange andre spændingsromaner, så er forbrydelsen allerede sket, da bogen starter. Skoleskyderiet er overstået, og det er ikke det, der er fokus for Malins historie.
”Ingen vil læse om et skoleskyderi. Da jeg prøvede at lave elevator-salgstalen for bogen, så folk ud som om: ’aargh, ti stille, vi vil ikke læse om de her ting’, for hvis du prøver at forklare nogen, hvad det handler om, så er det ikke en sexet historie. Og et skoleskyderi er en alvorlig ting, som man ikke skal forsøge at lave til underholdning”, påpeger Malin.
Når hun så alligevel har valgt, at omdrejningspunktet skal være et skoleskyderi, er der en helt særlig grund til det.
”I klasseværelset på den allerførste side, der finder man folk, repræsentanter fra alle dele af det svenske, eller det europæiske, samfund. Du har sønnen af den rigeste mand i sverigen, og du har mellemklasse læren, og du har overklasse blondinen, der er lidt en tåbe, du har en repræsentant fra det laveste af det lave. Den narkohandlende immigrant fra det centrale Afrika. Så du har repræsentanter fra hele samfundet i dag. Og det er hvor katastrofen foregår”, forklarer Malin.
En verden i sort/hvid
Man møder aldrig de personer, som er ofre for skoleskyderiet. Kun når Maja genkalder sig dem. OG det er ikke et specielt nuanceret billede, hun giver af de forskellige personer, hun har mødt i sit liv.
”Vi har alle været i skoler, hvor lige inden vi dimitterer, så tror vi, vi styrer verden og at vi ved alt, og at vi har regnet alt ud. Og på det tidspunkt i vores liv møder vi folk og kategoriserer dem på sekunder, som Maja gør. Hun ser folk, og hun siger ’han er sådan og hun er sådan’, og der vil gå år, før hun opdager, at verden ikke er så sort/hvid. Men det er meget effektivt som synspunkt på verden i forhold til en roman som denne”, siger Malin.
Læseren som dommer
Hovedpersonen Maja virker hverken særlig sympatisk eller tiltalende. Men alligevel er der en ærlighed over hende, som gør én nysgerrig på at vide mere. Hun er vred, og hun er tydeligt ligeglad med, hvad folk tænker om hende. Hun vil bare gerne fortælle sin historie. Men da hun befinder sig på grænsen mellem barn og voksen, har hun ikke alle svarene. Hun er stadig meget ung, og det kommer på mange måder til udtryk i hendes syn på livet og måden, hun fortæller på. Og det gør hende også på mange måder utrolig utiltalende.
”Det ikke meningen, man skal kunne lide hende. Det er med vilje. For hvis hun havde været en vidunderlig person, der var let at lide, så ville hun være helt uinteressant. Og ja, måske ville man heppe på, at hun slap afsted med det, hvis man tror, hun er skyldig, eller heppe på, at de blev nødt til at komme til den konklusion, at hun var uskyldig”, forklarer Malin og uddyber:
”Men det er slet ikke lige så interessant, som hvis du som læser er oppe sammen med dommerne og skal vurdere sagen. Ikke om du kan lide hende eller ej, men hvor ansvarlig er hun? Hvad gjorde hun? Og hvorfor gjorde hun det? Og betyder det, at hun må tage konsekvensen af det? Er hun ansvarlig for det her? Er hun juridisk ansvarlig for det her.”
Maja i centrum
Malin Persson Giolito har en lang karriere som advokat bag sig, inden hun kastede sig ud i livet som forfatter. Og det hjalp hende til at skrive en troværdig, men stadig spændende spændingsroman, der var placeret i en retssal.
”Krimier handler om konflikter mellem mennesker. Menneskelige konflikter. Det er ofte mord, fordi det er den ultimative konflikt. Og selve retssagen er sjældent særlig spændende for læseren. For lad os bare være ærlige, det kan være ret kedeligt. Alle ved, hvad der kommer til at ske, hvis man har en smule kendskab til det. Men hvis man så smider en som Maja ind. 18 år gammel. Hun har været i en retssal én gang før, det fortæller hun læserne om. Men Hun ved intet om det drama. Og alligevel handler det om hende og hendes liv”, siger Malin.
Derfor er Majas udgangspunkt også tydeligt. Hun er slet ikke i tvivl om, at alle, inklusive hende selv, tror, hun er skyldig. Men hun har en enkelt agenda med retssagen. At få lejlighed til at fortælle sin historie. Sin version af, hvad der skete.
”Jeg siger altid, at hvis du ikke bliver fascineret af Maja, hvis Maja ikke interesserer dig overhovedet, så kan du bare lægge bogen væk. For det er bogen. Du behøver ikke kunne lide hende, men hvis du ikke føler noget omkring hende, hvis du ikke bliver nysgerrig på hende, så er bogen ikke noget for dig”, slutter Malin.
Størst af alt er netop blevet solgt til Netflix, som vil lave en serie baseret på bogen. Så skynd dig at læse bogen, så du er helt klar til, at serien kommer.