Bog & idé

Interview med Stefan Ahnhem på Bogforum 2023

Af Tina Jensen / Bog & idé

Hvordan opstod inspirationen til de to par Helene & Carl og Scarlett & Adam? Er de inspireret af nogen?

”Det er faktisk et virkelig godt spørgsmål. Men nej. Jeg ville gå lidt væk fra standardtingen, hvor den gode skal være ’blød’ osv. Jeg ville for eksempel gøre Carl lidt hård og lidt kold og kynisk, så man i starten får en fornemmelse af, at man ikke skal kunne lide ham. Og Adam, som er den kyniske, er kunstner – så det arbejder mod alt det, man normalt ville tænke. En kunstner er jo altid dejlig, tænker på alle andre og tænker ikke på penge. Så det var ret fedt at vise, hvad han IKKE skulle være. Så det var på den måde, karaktererne kom til mig.”

Hvilken karakter minder mest om dig selv? Helene, Adam, Scarlett eller Carl?

”Jeg har faktisk en del af mig i alle mine karakterer. Selv de frygtelige. Hvis det bare er overfladisk, er det svært at gå ind i – jeg er nødt til at trække vejret som det menneske og forstå dem.
I denne her historie, kan jeg måske være naboen, der drikker lidt for meget. Når der bliver dårlig stemning, tager jeg bare en drink mere. Jeg siger noget sjovt, men der er ingen, der griner. Det er nok mig (griner). I denne her bog, er det mig, der sidder lidt på sidelinjen (som naboen). 

Hvorfor foregår historien i Santa Cruz og i Stockholm?

”Jeg har et hus i Stockholm Skærgård og i 2019 var vi på ferie på den amerikanske vestkyst. Vi lejede en RV med familien i to og en halv uge. Det var helt fantastisk! Og der var vi i Santa Cruz og jeg fik sådan følelsen af at ville tilbage! Stillehavet, solnedgangen og alt det der. Vi tænkte at vi i 2020 ville tilbage til USA, og så kunne vi leje et hus der - og leje vores eget hus i Skærgård ud. Og så kom COVID… Men ideen om house swap kom så derfra og det kunne jeg skrive om.
Med computeren, med telefonen, med bilen – alting er sikkerhed, sikkerhed, sikkerhed og med passwords osv. Men om sommeren låner folk deres hus ud og fortæller fremmede, at nøglen ligger under slikskålen. Det er meget smukt, men i den tid vi lever i, er det totalt risikabelt! Så hele ideen kom derfra

Det var også fedt at arbejde med tidsforskellen – når det er aften det ene sted, er det dag det andet. De er så langt fra hinanden i bogen, så det går ikke bare op og de kommer ikke bare tilbage – det er jo ikke bare Sverige og Danmark. Jeg ville gøre det sådan, at de var isoleret på en måde.” 

Hvorfor skiller bogen sig ud fra dine andre bøger?

Den er anderledes på den måde, at hvis man sammenligner den med en almindelig krimi, hvor der er et lig - nogen har taget livet af det her menneske og så kommer politiet for at finde ud af hvorfor og hvem. Men i ’Byttet’ tænker man: hvad er det, der er sket? Er der sket noget? Hvad drejer det sig om? Vi famler og søger efter nogle ting, som giver mening i det her. Hvorfor opfører de sig, som de gør… Det er en anden måde at skrive på og at skabe interesse for læseren på, som jeg ikke har gjort før. Så det har været megaspændende.” 

Hvordan bruger du din erfaring fra at skrive manuskripter til film og serier i dine bøger?

”Jeg tror, at jeg ser alt i billeder. Jeg ser altid scenen tydeligt for mig, når jeg skriver den. Det er du nødt til, når du skriver manuskripter. For mig er et kapitel en scene. Når man skriver manuskripter, må seeren ikke kede sig – det skal være interessant, det skal være sjovt, det skal være dybt og vigtigt. Det må aldrig aldrig aldrig kede mennesker. Så den har jeg med mig. For hvert kapitel har mine læsere betalt med et kvarter af deres liv og jeg føler, at jeg skal give noget tilbage i hvert kapitel: Det skal være en overraskelse, det skal være et svar på spørgsmål, læseren har haft tidligere – det skal være sådan, at man tænker: ej det her var da megainteressant. Læseren skal ikke tænke: ’Hvorfor skulle jeg læse det kapitel? Nu er jeg bare 20 minutter ældre.’ Det er også noget, jeg tager med mig fra manuskripterne. Jeg skriver på mange måder alt for lange bøger med alt for mange ord – og jeg forsøger hele tiden i min redigering at koge det ned. Det er svært, men jeg forsøger. 

Har du noget nyt i ærmet?

”Jeg arbejder på en ny Fabian Risk bog, som udspiller sig 10 år senere end den sidste. De sidste Fabian Risk bøger udspiller sig fra 2009 til 2012 og hænger meget tæt sammen, men nu springer jeg 10 år over – så hvor er Fabian i dag? Det bliver med karakterer vi kender, men også med nye karakterer. Det bliver en spændende historie – men jeg er lige begyndt, så jeg kan ikke sige så meget. Det jeg havde startet op i ’Offer uden ansigt’, afslutter jeg i ’Det sidste søm’ – så det er ligesom et afsluttet kapitel. Så nu bliver det noget nyt fra Fabian. Så må vi se, hvordan og hvorledes og hvor mange – det har jeg ingen anelse om. 


Har du en favoritforfatter eller en favoritbog, som du vil anbefale andre at læse?

Den amerikanske forfatter Phillip K. Dick har skrevet ’The Man in the Tower’, som også er en Tv-serie. Den er helt fantastisk! Den var mind blowing for mig, da jeg var ung. Han forfatterskab var meget sådan: alt er muligt, det er din fantasi.
Vi skal have realisme, vi skal tro på det, men vi skal ikke bare se os selv, vi skal se nogle andres liv – vi skal rejse, når vi åbner bogen. Vi skal rejse til noget andet og måske se tingene igennem et mikroskop eller gennem et forstørrelsesglas. Derfor skal vi ikke blive for firkantet i vores fortællinger. Før Svenske Stieg Larsson, Millennium forfatteren, var krimier meget troværdige og: ’sådan her gik det til’. Men han ville have det sjovt. Og det blev larger than life. Når Lisbeth Sallander snyder overfaldsmanden for mange penge – så kunne Stieg Larsson sagtens have skrevet et mindre beløb, men han skrev 50 milliarder! Det er sgu fedt! Det synes jeg, er meget inspirerende: Selvfølgelig kan man det! Det er så fedt, når nogen går langt. Og det var lidt det, jeg forsøgte med ’Byttet’ – jeg går et langt stykke hen ad vejen med den her gaslighting tematik og ser, hvad der sker.
Hvis jeg skal sige en forfatter, som er i live… Den svenske Jonas Hassan Khemiri er fantastisk! Gillian Flynn, som har skrevet ’Gone Girl’ er fantastisk og det ville være fantastisk, hvis hun skrev en ny snart. Gone Girl’ var mind blowing for mig, da den udkom – jeg var hooked. På en måde var jeg inspireret af stilen i den, da jeg skrev ’Byttet’. 

Stærk pris
Krimi
Stefan Ahnhem

Byttet

269,95 DKK

En psykologisk thriller om parforhold i opløsning. "Byttet" beskæftiger sig med, hvordan vores drømme og fantasier kan vendes imod os, så vi i sidste ende ikke tør tro på os selv.

Læs mere