Bog & idé

Styrk læseglæden med lydbøger som læseredskab

Lydbøger til børn som supplement

I denne artikel sætter vi fokus på den dalende læseglæde hos danske børn og ser nærmere på, om brugen af lydbøger kan være en del af løsningen.

Læseglæde og læsekompetencer følges ofte ad

Børn i Danmark er meget mindre glade for at læse end børn i andre lande. Kun 20% af de danske skoleelever kan rigtig godt kan lide at læse i modsætning til 43% internationalt. 
Og hvad så, tænker du måske? Den dalende læseglæde er meget bekymrende, bl.a. fordi læseglæde hænger tæt sammen med læsekompetencer. Står det skidt til med læseglæden, så lider læsekompetencerne også, for så har man ikke lyst til at læse mere end højst nødvendigt, og når man ikke får øvet sig, så bliver man ikke en stærk læser.  Dette er også billedet, som undersøgelser på området afspejler. I den seneste store PIRLS-undersøgelse fra 2016 konstaterede man, at danske elever i 4. klasse læser dårligere end i 2011, hvor temperaturen sidst blev målt*.

Lydbøger til børn som supplement

Når læseglæden falder, følger læsekompetencerne med

Børn i Danmark er meget mindre glade for at læse end børn i andre lande. Kun 20% af de danske skoleelever kan rigtig godt kan lide at læse i modsætning til 43% internationalt.

Og hvad så, tænker du måske? Den dalende læseglæde er meget bekymrende, bl.a. fordi læseglæde hænger tæt sammen med læsekompetencer. Står det skidt til med læseglæden, så lider læsekompetencerne også, for så har man ikke lyst til at læse mere end højst nødvendigt, og når man ikke får øvet sig, så bliver man ikke en stærk læser.

Dette er også billedet, som undersøgelser på området afspejler. I den seneste store PIRLS-undersøgelse fra 2016 konstaterede man, at danske elever i 4. klasse læser dårligere end i 2011, hvor temperaturen sidst blev målt*.


Det kritiske 4. klassestrin

4. klasse er et kritisk tidspunkt set i læsesammenhæng. Her begynder børnene på det såkaldte mellemtrin, og det er ofte her man ’slipper’ børnene ift. læsetræningen. Fra 4. klasse er man altså som barn og forældre meget mere ansvarlige for, at læsning er noget, der bliver øvet på.

Og det er vigtigt at øve sig. For fra 4. klasse går man fra at lære at læse til at lære ved at læse. Det er svært at komme i tanke om et skolefag, der ikke kræver, at man kan læse. Og tænk på alle de hverdagssituationer, du møder hver dag hele livet igennem, som kræver, at du kan læse.
Læsning er en helt essentiel og grundlæggende kompetence at besidde – selvom du måske ikke tænker over det til daglig.

Hvad kan vi gøre som forældre?

Mange forældre ved ikke, hvad de skal gøre, for at styrke deres børns lyst til læsning i en hverdag fyldt med mange andre tillokkende tilbud. Det er meget forståeligt og argumenter som ”det er vigtigt at lære at læse, for at man kan klare sig godt i livet”, vækker nok ikke den store genklang hos et barn. Men frem for at fokusere udelukkende på barnets læsekompetencer, kan man som forældre med fordel fokusere mere på læseglæden. Kan barnet finde den, så følger kompetencerne nemlig naturligt med.

Det er ikke nødvendigvis de samme bøger, der kan skabe både læseglæde og styrke kompetencerne. De bøger, man som barn læser for at træne læsningen, er ofte for simple i fortællingen til at de vækker en egentlig interesse. Omvendt er de bøger, som har stort potentiale for at vække glæden ved den gode historie, ofte for svære til børn, der stadig er ved at lære at læse. Du kan i øvrigt læse mere om, hvordan du vælger bøger til de to forskellige formål i denne artikel.

Hvorfor elsker nogle børn at læse?

For at lære at elske bøger og blive en glad og god læser, skal børn lære at forstå budskabet i en bog, kunne tænke kritisk om indholdet, bruge fantasien og skabe forbindelser. Kan du huske højtlæsning i folkeskolen for mange år siden? Klasselæreren sad ved katederet og læste meget indlevende højt for dig og dine 23 klassekammerater. I lyttede alle intenst, der var ro i klassen. Mon Yrsa gav Krumme det længeventede kys? Det var nærmest forfærdeligt at vente på næste klassens time og næste kapitel af historien.

For at elske litteratur, skal den være tilgængelig og være mindst lige så interessant som alle de andre tilbud, der kæmper om børnenes opmærksomhed. I dag er der rigtig mange alternativer til bøger, så bogen bliver ofte nedprioriteret. I 2019 foretog Bog & idé en online analyse af børns læseglæde. De i alt 1.753 forældre, af begge køn, blev spurgt ind til barnets valg, hvis barnet havde en time til rådighed i dagligdagen. Kun 15% af børnene i alderen 8 -12 år ville prioritere bogen frem for YouTube, digitale spil, streaming af film, sociale medier eller TV, hvor YouTube og digitale spil stod for langt størstedelen af børnenes fritid.


Er lydbøger "snydelæsning"?

Måske kan et medie som lydbøger, der placerer sig et sted mellem bøgerne og det digitale, være en del af løsningen? Lydbøger er traditionelt blevet anvendt i skolen til børn, der skal lære det danske sprog og til børn med læsevanskeligheder. På den måde har disse børn kunnet få adgang til litteratur og nye læseoplevelser.

Lydbøger bliver derimod ikke anvendt i så vid udstrækning til børn, der er gennemsnitlige og dygtige læsere. Vi har måske fået en opfattelse af, at det at lytte til en bog er at snyde med læsningen. Men det er ikke snyd. Faktisk kan lydbogen for nogle børn være et rigtig godt supplement til at læse fysiske bøger. Især hvis alternativet måske er slet ikke at læse, hvilket er tilfældet for hvert tredje barn i Danmark ifølge Biblioteksforeningen.

Brug lydbøger som højtlæsning

Højtlæsning er meget anerkendt for at være med til at styrke børns ordforråd, udvikle deres hjerner og, måske vigtigst af alt, at vække læseglæde. Det kan du læse mere om i denne artikel. Og højtlæsning ved hjælp af lydbøger kan både bruges til de børn, der oplever læseudfordringer, og til de mere trænede læsere. 

Hvis man er et barn, der kæmper mere med læsningen, kan det være svært at sidde i en klasse, hvor man ikke kan læse de samme bøger som kammeraterne. Børn, der frustreres over egne læsefærdigheder, undgår faktisk ofte helt at læse. Men ved at bruge lydbøger som højtlæsning ved siden af den fysiske bog, kan det gavne barnets forståelse af ord betydeligt. At høre et ord, imens du ser ordet, skaber et forhold mellem lyde og bogstavformer.

De mere trænede læsere kan også sagtens få glæde af højtlæsning fra lydbøger. I Bog & idé oplever vi f.eks., at forældre og bedsteforældre ofte overvurderer børnenes læsefærdigheder. Der bliver købt bøger ind, som er for svære for barnet. ’Harry Potter og de vises sten’ er en fantastisk læseoplevelse, men ofte kræver den læsehjælp, da der både anvendes engelske betegnelser og lange sætninger. Hvis barnet skal kæmpe for meget med en bog, har det igen indflydelse på læseglæden, og så bliver bogen lagt væk. Men med en lydbog som hjælp, kan barnet måske selv ’læse-lytte’ sig igennem dele af bogen, og få resten læst højt, indtil han eller hun er klar til at læse mere selvstændigt.

Som forældre kan det også være en stor hjælp at have lydbøger ved hånden, som barnet selv kan lytte til, hvis der er travlt med alle hverdagens mange opgaver, og ikke tid til højtlæsning hver dag. Lydbogen kan desuden være god underholdning i toget, på flyveren eller til bilturen, hvor hele familien kan lytte med. 


Lydbøger er i kraftig vækst

Mange danskere har fået øjnene op for lydbøgerne. Særligt under corona fik lydbøgerne massiv interesse. Isoleret set steg det digitale salg i 2020 med 20,6 procent, især drevet frem af lydbøgerne, som genererede en vækst på 58 procent. Mange voksne har altså allerede opdaget fordelene ved lydbogen og kan f.eks. lytte til litteraturen, når de er i gang med andre gøremål såsom transport, vasketøj, havearbejde m.m. Spildtid forvandles til kvalitetstid. På samme måde kan børn også få rigtig meget ud af lydbøgerne.

For at hjælpe den næste generation af læsere godt på vej, både hvad angår læseglæde og læseevner, ønsker vi i Bog & idé sætte fokus på lydbøger for børn. Lydbogen forringer ikke børnenes læsning, men kan derimod være et fantastisk supplement til de fysiske bøger.

Hvad er PIRLS?
PIRLS står for Progress in International Reading Literacy Study. Det er en international læseundersøgelse på 4. klassetrin som gennemføres hvert femte år i mere end 60 lande. Danmark har deltaget siden 2006 og deltager også i den nyeste undersøgelse, som gennemføres i 2021. Læs mere om PIRLS her.

Fordele ved lydbøger som supplement

Børn har brug for at forstå betydningen af det, de læser, det vil sige at kunne afkode teksten. Hvis teksten er for svær at forstå, bruger barnet enorm energi på eller opgiver læsningen. Ved at lytte til en lydbog frigøres denne energi til at fokusere på betydningen af teksten. Så hvis dit barn kæmper med forståelsen, vil lydbøger kunne engagere og motivere. For at udvikle en kærlighed til bøger, skal børn være motiverede for læsning.

Her har lydbøger til børn har mange fordele:

  • Humoren bliver nemmere at forstå, når man kan høre betoningen af ordene.
  • Du kan introducere barnet for bøger, som ligger over barnets læseniveau, men som måske fænger mere, og taler ind i barnets interesser.
  • Barnets får øjnene op for det magiske ved gode historier og litteraturens univers.
  • Du får alle fordelene fra højtlæsningen, f.eks. at ordforrådet øges.
  • Barnet lærer den korrekte udtale af svære ord (ignorere, arrogant osv.)
  • Barnet kan have nemmere ved at forstå en tekst med dialekt eller slang.
  • I kan lytte til lydbøger sammen og dele en fantastisk læseoplevelse.

Det kritiske 4. klassetrin

4. klasse er et kritisk tidspunkt set i læsesammenhæng. Her begynder børnene på det såkaldte mellemtrin, og det er ofte her man ’slipper’ børnene ift. læsetræningen. Fra 4. klasse er man altså som barn og forældre meget mere ansvarlige for, at læsning er noget, der bliver øvet på. Og det er vigtigt at øve sig. For fra 4. klasse går man fra at lære at læse til at lære ved at læse. Det er svært at komme i tanke om et skolefag, der ikke kræver, at man kan læse. Og tænk på alle de hverdagssituationer, du møder hver dag hele livet igennem, som kræver, at du kan læse. Læsning er en helt essentiel og grundlæggende kompetence at besidde – selvom du måske ikke tænker over det til daglig.

Hvad kan forældre gøre? 

Mange forældre ved ikke, hvad de skal gøre, for at styrke deres børns lyst til læsning i en hverdag fyldt med mange andre tillokkende tilbud. Det er meget forståeligt og argumenter som ”det er vigtigt at lære at læse, for at man kan klare sig godt i livet”, vækker nok ikke den store genklang hos et barn. Men frem for at fokusere udelukkende på barnets læsekompetencer, kan man som forældre med fordel fokusere mere på læseglæden. Kan barnet finde den, så følger kompetencerne nemlig naturligt med.

Det er ikke nødvendigvis de samme bøger, der kan skabe både læseglæde og styrke kompetencerne. De bøger, man som barn læser for at træne læsningen, er ofte for simple i fortællingen til at de vækker en egentlig interesse. Omvendt er de bøger, som har stort potentiale for at vække glæden ved den gode historie, ofte for svære til børn, der stadig er ved at lære at læse. Du kan i øvrigt læse mere om, hvordan du vælger bøger til de to forskellige formål i denne artikel.

Hvorfor elsker nogle børn at læse?

For at lære at elske bøger og blive en glad og god læser, skal børn lære at forstå budskabet i en bog, kunne tænke kritisk om indholdet, bruge fantasien og skabe forbindelser.

Kan du huske højtlæsning i folkeskolen for mange år siden? Klasselæreren sad ved katederet og læste meget indlevende højt for dig og dine 23 klassekammerater. I lyttede alle intenst, der var ro i klassen. Mon Yrsa gav Krumme det længeventede kys? Det var nærmest forfærdeligt at vente på næste klassens time og næste kapitel af historien.

For at elske litteratur, skal den være tilgængelig og være mindst lige så interessant som alle de andre tilbud, der kæmper om børnenes opmærksomhed. I dag er der rigtig mange alternativer til bøger, så bogen bliver ofte nedprioriteret. I 2019 foretog Bog & idé en online analyse af børns læseglæde. De i alt 1.753 forældre, af begge køn, blev spurgt ind til barnets valg, hvis barnet havde en time til rådighed i dagligdagen. Kun 15% af børnene i alderen 8 -12 år ville prioritere bogen frem for YouTube, digitale spil, streaming af film, sociale medier eller TV, hvor YouTube og digitale spil stod for langt størstedelen af børnenes fritid.  Få tips til, hvordan du motiverer dit barn til at læse mere i fritiden her.

Er lydbøger ’snydelæsning’?

Måske kan et medie som lydbøger, der placerer sig et sted mellem bøgerne og det digitale, være en del af løsningen? Lydbøger er traditionelt blevet anvendt i skolen til børn, der skal lære det danske sprog og til børn med læsevanskeligheder. På den måde har disse børn kunnet få adgang til litteratur og nye læseoplevelser.

Lydbøger bliver derimod ikke anvendt i så vid udstrækning til børn, der er gennemsnitlige og dygtige læsere. Vi har måske fået en opfattelse af, at det at lytte til en bog er at snyde med læsningen. Men det er ikke snyd. Faktisk kan lydbogen for nogle børn være et rigtig godt supplement til at læse fysiske bøger. Især hvis alternativet måske er slet ikke at læse, hvilket er tilfældet for hvert tredje barn i Danmark ifølge Biblioteksforeningen.

Brug lydbøger som højtlæsning

Højtlæsning er meget anerkendt for at være med til at styrke børns ordforråd, udvikle deres hjerner og, måske vigtigst af alt, at vække læseglæde. Det kan du læse mere om i denne artikel. Og højtlæsning ved hjælp af lydbøger kan både bruges til de børn, der oplever læseudfordringer, og til de mere trænede læsere.

Hvis man er et barn, der kæmper mere med læsningen, kan det være svært at sidde i en klasse, hvor man ikke kan læse de samme bøger som kammeraterne. Børn, der frustreres over egne læsefærdigheder, undgår faktisk ofte helt at læse. Men ved at bruge lydbøger som højtlæsning ved siden af den fysiske bog, kan det gavne barnets forståelse af ord betydeligt. At høre et ord, imens du ser ordet, skaber et forhold mellem lyde og bogstavformer.

De mere trænede læsere kan også sagtens få glæde af højtlæsning fra lydbøger. I Bog & idé oplever vi f.eks., at forældre og bedsteforældre ofte overvurderer børnenes læsefærdigheder. Der bliver købt bøger ind, som er for svære for barnet. ’Harry Potter og de vises sten’ er en fantastisk læseoplevelse, men ofte kræver den læsehjælp, da der både anvendes engelske betegnelser og lange sætninger. Hvis barnet skal kæmpe for meget med en bog, har det igen indflydelse på læseglæden, og så bliver bogen lagt væk. Men med en lydbog som hjælp, kan barnet måske selv ’læse-lytte’ sig igennem dele af bogen, og få resten læst højt, indtil han eller hun er klar til at læse mere selvstændigt.

Som forældre kan det også være en stor hjælp at have lydbøger ved hånden, som barnet selv kan lytte til, hvis der er travlt med alle hverdagens mange opgaver, og ikke tid til højtlæsning hver dag. Lydbogen kan desuden være god underholdning i toget, på flyveren eller til bilturen, hvor hele familien kan lytte med.

Lydbøger er i kraftig vækst

Mange danskere har fået øjnene op for lydbøgerne. Særligt under corona fik lydbøgerne massiv interesse. Isoleret set steg det digitale salg i 2020 med 20,6 procent, især drevet frem af lydbøgerne, som genererede en vækst på 58 procent. I 2020 indbragte salget af lydbøger ifølge Boghandlerforeningen 159,2 mio. kr. mod lige over 100 mio. kr. året inden.

Mange voksne har altså allerede opdaget fordelene ved lydbogen og kan f.eks. lytte til litteraturen, når de er i gang med andre gøremål såsom transport, vasketøj, havearbejde m.m. Spildtid forvandles til kvalitetstid. På samme måde kan børn også få rigtig meget ud af lydbøgerne.

Gør os klogere på børns læsevaner

Vil du hjælpe os ved at bruge fem minutter på en spørgeundersøgelse

Hjælp os

med at genskabe læseglæden hos børnene

Deltag i analysen her

Fordele ved lyd og læsning samtidig 

Børn har brug for at forstå betydningen af det, de læser, det vil sige at kunne afkode teksten. Hvis teksten er for svær at forstå, bruger barnet enorm energi på eller opgiver læsningen. Ved at lytte til en lydbog frigøres denne energi til at fokusere på betydningen af teksten. Så hvis dit barn kæmper med forståelsen, vil lydbøger kunne engagere og motivere. For at udvikle en kærlighed til bøger, skal børn være motiverede for læsning. Her har lydbøger til børn har mange fordele:

  1. Humoren bliver nemmere at forstå, når man kan høre betoningen af ordene.
  2. Du kan introducere barnet for bøger, som ligger over barnets læseniveau, men som måske fænger mere, og taler ind i barnets interesser.
  3. Barnets får øjnene op for det magiske ved gode historier og litteraturens univers.
  4. Du får alle fordelene fra højtlæsningen, f.eks. at ordforrådet øges.
  5. Barnet lærer den korrekte udtale af svære ord (ignorere, arrogant osv.)
  6. Barnet kan have nemmere ved at forstå en tekst med dialekt eller slang.
  7. I kan lytte til lydbøger sammen og dele en fantastisk læseoplevelse.
Væk læseglæden tidligt

Skab en interesse 

10 gode råd til at skabe læseglæde

Læs artiklen nu
10 gode råd til motivering

"Jeg gider ikke læse"

Kom godt i gang med fritidslæsning

Læs artiklen her
Værktøjskasse til læsning hjemme

Knæk læsekoden

Gode råd til den første læsning

Læs artiklen nu